FramePunk: Een nieuwe kijk op dingen

De brillenindustrie mag dan in de afgelopen jaren wat innovaties hebben laten zien, toch heeft de sector maar weinig aandacht besteed aan maatwerkmogelijkheden. Als je een brillenwinkel binnenloopt om een bril te kopen, is het niet mogelijk om je bril te personaliseren; je kunt alleen kiezen uit het bestaande aanbod.

Natuurlijk kun je kiezen voor een gewaagd rood montuur en worden de glazen passend gemaakt, maar dat is meestal alles. FramePunk zag het gat in de markt en waagde de sprong.

FramePunk werd in hartje Kreuzberg opgericht door de 30-jarige Andreas. Vanaf de buitenkant lijkt de onderneming een gewone opticien, maar niets is minder waar. FramePunk is gespecialiseerd in 3D-geprinte brillen en blaast nieuw leven in een nogal traditionele sector, waardoor klanten een stukje van zichzelf kunnen laten zien in de brillen die ze produceren.

3D-printen leek in eerste instantie onbereikbaar, maar nu de productie en het onderhoud van de printers wat betaalbaarder en duurzamer worden ten opzichte van andere productiemethoden, krijgen ook kleinere bedrijven de kans om mee te doen. 3D-printen biedt meerdere voordelen, waarvan de unieke winkelervaring maar één voorbeeld is.

De relatief nieuwe technologie is echter niet de enige methode waarmee Andreas zorgt dat zijn klanten geïnteresseerd blijven.

Waar het allemaal begon

Als consumenten zijn we steeds hogere eisen gaan stellen. In de online wereld zijn dingen sneller en stukken eenvoudiger geworden, waardoor niet alleen onze winkelgewoonten maar ook onze verwachtingen ten aanzien van winkels zijn veranderd.

We willen graag van iets onder de indruk zijn. Er wordt meer onderzoek gedaan aan waar we ons geld aan uitgeven en we vinden de kwaliteit en productie van wat we kopen steeds belangrijker. Winkeliers moeten dus hun beste beentje voorzetten.

Dat is precies wat FramePunk deed.

Andreas wist vanaf zijn 17e dat hij ooit een brillenwinkel zou openen. Afkomstig uit een familie met optometristen en zelf brildrager kende hij de knelpunten van consumenten die een bril willen kopen als geen ander. Zijn doel was duidelijk: hij wilde meer tevreden brildragers én koploper zijn in een concurrerende en ontwikkelende markt.

Daarom opende de opticien in 2013 zijn deuren in Berlijn, vastbesloten een nieuwe kijk te geven op brillen. We hebben 3D-printers gezien waarmee protheses werden gemaakt, printers die in minder dan 24 uur een hele woning kunnen printen en zelfs printers die eten produceren. Het is duidelijk dat de relatief nieuwe technologie geen grenzen kent, maar toepassing in de detailhandel kan voor een revolutie zorgen in de hele sector.

Er zijn niet alleen maatwerkmogelijkheden, er kunnen ook producten zonder verspilling worden gemaakt ...

Gemaakt met liefde en lasers

3D-printen biedt FramePunk veel meer mogelijkheden dan een toekomst in de retail: de opticien kan klanten een product bieden dat 100% van henzelf is. Andreas helpt klanten al jaren om hun perfecte gepersonaliseerde bril te maken en dit zorgt ervoor dat ze terugkomen.

Vaker wel dan niet worden brillen steeds opnieuw in massa geproduceerd. Het resultaat? Miljoenen kopieën van hetzelfde model, zonder een persoonlijk tintje. Dankzij 3D-printen kan elke FramePunk-bril helemaal worden gepersonaliseerd en een bijkomend voordeel is ook nog eens dat er geen afval wordt geproduceerd.

Het aantal consumenten dat bewust op zoek is naar ethisch verantwoorde mode stijgt en die ontwikkeling is meer dan een trend. Steeds vaker wordt gekeken naar de manier waarop onze producten worden gemaakt en 3D-printen is een goede oplossing. Als de technologie goed wordt gebruikt, is er geen enkele verspilling omdat er één laag per keer met ongekende precisie wordt geprint.

De technologie zorgt voor lagere kosten voor machines, arbeid en energie, waardoor de optie verrassend milieuvriendelijk is. Ook neemt de kans op fouten af en worden de risico's van traditionele productie min of meer uitgebannen.

De belangrijkste reden waarom FramePunk in de technologie investeert, is echter de hoge kwaliteit die klanten kan worden geboden. Een bril met de juiste maat maakt het verschil. Daarom meten we het hoofd en de ogen uiterst nauwkeurig om een perfecte pasvorm te garanderen. Dat proces wordt door gewone opticiens vaak over het hoofd gezien.

Klanten kunnen na de meting alles selecteren - van de grootte van het montuur tot de manier waarop het hun gezicht vormt.

In meer dan één opzicht modern

„In de detailhandel moet je elke dag uitzonderlijk goed presteren.”

Als zelfstandig ondernemer was Andreas zich er maar al te goed van bewust dat hij voor bepaalde uitdagingen zou komen te staan. Als micro-ondernemer zonder investeerders wist hij dat hij niet alleen slim moest zijn op het gebied van marketing, maar ook op het gebied van aanbod.

Als zijn producten modern waren, moest de manier waarop hij ze zou verkopen dat ook zijn. '10 van de 10' klanten kwamen binnen met de verwachting dat ze met een pas konden betalen. Het was dus ook belangrijk om een betaalbaar pinapparaat aan te schaffen.

FramePunk heeft zichzelf sterk gepositioneerd als de winkel van de toekomst, die altijd de interesse heeft van degenen die daar graag komen.

Het klantervaring eindigt niet met de keuze voor een product, maar met de betaling. De gepersonaliseerde en persoonlijke ervaring die hij aan alle klanten biedt, moet zelfs tot uiting komen in de manier waarop zijn klanten besluiten te betalen. Iedereen op zijn eigen voorwaarden.

Anna Marie Allgaier