VinoKilo: Een Duurzaam Bedrijf Die Onze Manier Van Winkelen Verandert

Christine LariviereVerhalen

Op 28 april nam VinoKilo zijn zorgvuldig geselecteerde collectie vintage mode mee naar Berlijn’s Agora Rollberg. Dit was de perfecte plek voor dit evenement: betonnen muren en vloeren gevuld met rijen kledingrekken welke een prachtige variatie van kleur, patronen en texturen weergaven. VinoKilo’s aanbod is moeilijk te weerstaan, waardoor een ieder zich haast om te proberen de eerste te zijn met een van de weinige speciale kledingstukken in zijn bezit.

We mogen Robin Basler bedanken voor dit duurzame initiatief, welke vintage kleding verkoopt per kilo in pop-up stores in heel Europa.

vino-kilo-business-owner

“Ik doe graag iets. Niet door erover te praten, maar juist door deze dingen daadwerkelijk te doen. VinoKilo was opgezet om uit te vinden of mensen überhaupt wel geïnteresseerd waren in vintage kleding. De rijen worden echter alleen maar langer - we werken op hoog tempo en blijven groeien.”

Een paar jaar geleden vond Robin een jas die hij heel mooi vond en ontmoette later de oorspronkelijke eigenaar van deze jas was. Hij wilde dat anderen ook zo’n moment konden ervaren, een moment van geluk en een gevoel van verbondenheid die daar bij hoort. Hij bedacht vervolgens het platform Darpdecade - een platform waar gebruikers lokaal kleding konden uitwisselen en gebruiken.

In 2016 breidde hij dit concept uit en zette VinoKilo op als een een grootschalige vintagemarkt waar mensen konden genieten van wijn, live muziek en het onbeperkt aangevulde kledingrekken.

vino-kilo-dj

“De mode-industrie was altijd iets waar ik mee bezig ben geweest en waarin ik me sinds het begin bezighield met brengen van verandering.. Met VinoKilo hoop ik een community op te bouwen en de manier te veranderen hoe wij kleding consumeren.”

Natuurlijk komt het runnen van een bedrijf niet zonder uitdagingen. In het begin, zei Robin, waren er veel logistieke obstakels. Een andere uitdaging was het implementeren van nieuwe bedrijfsstructuren terwijl het bedrijf zelf snel groeide. Maar uiteindelijk zorgt de goede houding, groot denken, open-minded en flexibel zijn ervoor dat Robin en zijn team alle obstakels aankunnen die in hun weg staan.

vino-kilo-flannel

Voor Robin zijn er veel voordelen aan het runnen van je eigen bedrijf:

“Je kan ontzettend creatief zijn in hetgeen wat je doet. Je probeert dingen uit en soms mislukken die - op deze manier kom je erachter wat werkt voor je bedrijf en wat gewoonweg gek idee is.”

Robin’s advies voor nieuwe ondernemers staat ook in lijn met het voorgaande: “Twijfel niet om nieuwe dingen uit te proberen en om dingen anders te doen.”

vino-kilo-hats

Robin heeft verschillende plannen met VinoKilo. Op korte termijn wil hij testen wat een toename in online verkoop voor een effect heeft en wat een uitbreiding in de hosting van zijn pop-up stores door heel Duitsland voor VinoKilo zal doen. Tegelijkertijd zal VinoKilo nog meer gaan groeien in Noord-Duitsland. VinoKilo zal ook een crowdfundingcampagne beginnen, die eind van de zomer van start zal gaan.

Op de lange termijn wil Robin met zijn team kijken hoe ze VinoKilo kunnen positioneren binnen ons consumeringsgedrag en hoe we onze economie structureren.

SumUp is trots om met een duurzaam bedrijf als VinoKilo samen te werken en kunnen met trots zeggen dat VinoKilo vanaf hun eerste dag al een tevreden gebruiker was van SumUp en dat nog steeds is.

vinokilo-air-card-reader

“Het is een eenvoudige en flexibele manier van betalen, wat perfect past bij ons concept.. Voor ons zijn er miljoenen dingen om aan te denken wanneer we een evenement organiseren en daarom is het fijn om te weten dat het accepteren van kaartbetalingen dat niet is.”

Robin zegt ook dat veel klanten opgelucht zijn als ze weten dat ze met hun pinpas of creditcard kunnen betalen, vooral wanneer ze iets meer hebben gekocht dan ze hadden gepland.

Houd de volgende evenementen van VinoKilo in de gaten:

Mei 27 bij JunkYard (Schlägelstraße 57) in Dortmund, Duitsland

Juni 2, 3, 4 bij Extrema Outdoor België (Binnenvaartstraat z/n) in Houthalen, België

Juni 10 bij Kesselhaus (Lilienthalallee 29) in Munich, Duitsland

Juli 7, 8, 9 bij Extrema Outdoor Nederland (Zoetendaal 10) in Wanroij, Nederland

Juli 14, 15, 16 bij Melt! Festival (Ferropolisstraße 1) in Gräfenhainchen, Duitsland

Augustus 18, 19, 20 bij MS Dockville (Reihersteig Hauptdeich / Alte Schleuse) in Hamburg, Duitsland