Artikelen vinden om online te verkopen

Wilt u een online winkel beginnen? Online verkopen kan een lucratieve manier zijn om een bedrijf op te zetten. E-commerce is een van de snelst groeiende sectoren van de economie en zal tegen 2040 naar schatting 95% van alle transacties uitmaken. Op dit moment ligt dat percentage nog bij 14 - 18% van alle wereldwijde detailhandelverkopen.

Wie als ondernemer online wil verkopen, heeft artikelen nodig. Daar draait het tenslotte om bij de e-commerce. De keus voor de juiste artikelen is daarom het halve werk voor de start van uw bedrijf. Waar moet u beginnen om te bepalen wat u wilt verkopen?

Wat voor soort artikelen worden er online verkocht?

Voordat u kunt beslissen wat u online wilt verkopen, is het goed om na te gaan wat voor soort artikelen mensen al verkopen. Er zijn een paar verschillende categorieën. Het belangrijkste verschil: is een product fysiek, of digitaal?

Tastbare, fysieke artikelen worden meestal als waardevoller gezien dan digitaal materiaal, omdat ze fysiek zijn gemaakt en klanten ze vast kunnen houden. Natuurlijk is het ook minder gemakkelijk om illegale kopieën te maken van goederen dan van digitale producten. Aan de andere kant heeft u ook meer kosten voor de verkoop van fysieke artikelen. Denk alleen al aan de opslagruimte, de materiaalkosten of de verzendkosten.

Voor de verkoop van digitale items hoeft u in vergelijking minder werk te verrichten. U produceert het artikel (software, digitale foto's, kunst, etc.) één keer, en vervolgens kunt u het meerdere keren verkopen. Bij de verkoop van digitale artikelen hoeft u niet na te denken over de verzending of over het beheer van uw leverketen. Als klanten een digitaal product kopen, ontvangen ze het vrijwel direct.

Maar aan de andere kant is het gemakkelijker om digitale producten illegaal te kopiëren en door te verkopen. Ook is de kans op terugbetalingen groter.

Vervolgens kunt u artikelen sorteren op basis van hun betekenis voor uw klanten. Stel uzelf hiervoor de vraag: "Waarom zouden mensen dit kopen?" Hiervoor kunnen mensen verschillende redenen hebben.

  • Het product voorziet in een onmiddellijke, vastomlijnde behoefte. Dit soort producten lossen problemen op die klanten ervaren, en daarom zijn ze voor verkopers ideaal. Ze zijn direct verkoopbaar en klanten reageren goed op het aanbod. Deze producten bieden een duidelijke, zichtbare oplossing voor hun problemen.

  • Het product werkt een beetje als een vitamine: het lost een emotionele behoefte op en levert zeker voordelen voor de lange termijn, maar het is niet altijd onmiddellijk duidelijk wat dat voordeel precies is. "Vitamineproducten" die met succes op de markt worden gebracht, voldoen in een emotionele behoefte van de klant.

  • Daarmee zijn het "nice-to-haves", maar geen "need-to-haves". Het is niet absoluut noodzakelijk en de voordelen zijn niet altijd onmiddellijk duidelijk, maar toch is het leuk om te hebben. Dit soort producten levert vaak een bepaalde directe bevrediging. En als ze trendy worden, kunt u hier als verkoper veel winst mee behalen. Het vitaminekarakter betekent echter wel dat ze vaak maar kort waardevol zijn, voordat iedereen ze weer vergeet.

Voordat we kijken hoe u de juiste artikelen kunt vinden voor uw online winkel, zijn er een paar basisprincipes die u in ieder geval in gedachten moet houden.

  • Wees uniek: het is altijd beter om originele artikelen te verkopen, en geen reproducties van bestaande producten.

  • Bepaal een goede prijs: over het algemeen ligt de beste prijs voor een nieuw artikel tussen de € 15 en € 100. Natuurlijk zit daar nog veel speling in. Maar bij lagere prijzen wordt het lastig om veel omzet te genereren, en als u meer vraagt, wordt het lastiger om uw product te verkopen.

  • Probeer over het algemeen om seizoensartikelen te vermijden. Het is moeilijk om een stabiele verkoop op te zetten met producten die niet het hele jaar door gebruikt worden.

  • Probeer om artikelen te verkopen die niet breekbaar zijn, en niet al te groot. Op die manier heeft u minder kans op transportschade, die ten koste zou gaan van uw winst. Met kleinere artikelen worden ook opslag en verzending veel gemakkelijker.

  • Bied klanten de mogelijkheid om producten aan te passen: met verschillende opties kunt u uw online winkel onderscheiden van de concurrentie.

  • Probeer om artikelen aan te bieden die elkaar aanvullen. Het is gemakkelijker om één set met drie artikelen te verkopen, dan drie losse producten. Als u bijvoorbeeld douchegel verkoopt in combinatie met een luxe badspons, vullen uw producten elkaar aan verkopen ze waarschijnlijk allebei beter.

Op zoek naar uw niche

U weet nu ongeveer wat u kunt verkopen. Hoe zoomt u in om precies het juiste artikel te vinden? Ga eerst op zoek naar uw niche. Als u de juiste niche weet te vinden, heeft u minder (of zelfs geen) concurrentie op de markt.

Er zijn een paar stappen die u kunt nemen om een niche te ontdekken die niet alleen potentieel rendabel is, maar waar u ook persoonlijk enthousiast over bent. Het is belangrijk om iets te verkopen waar u enthousiast over bent, of waar u op zijn minst oprecht in gelooft. Online verkopen vraagt ook om inzet, dus kies iets waar u niet snel op uitgekeken raakt.

Onderzoek is stap één om uw niche te vinden. Kijk goed waar mensen producten kopen of praten over bepaalde artikelen: op Amazon, eBay, Facebook-groepen of specifieke subreddits op Reddit kunt u bijvoorbeeld ideeën opdoen voor uw online verkoop. Over welke producten zijn mensen enthousiast, en welke mensen vormen de doelgroep?

Doe onderzoek naar passende trefwoorden

Als u ongeveer weet wat u wilt gaan verkopen, moet u uitzoeken hoeveel vraag hiernaar is en wie zich hier al mee bezig houdt. Hier speelt het trefwoordenonderzoek een rol. Met trefwoordenonderzoek – of "keyword research" met de Engelse term – gaat u na welke zoekwoorden in Google het beste werken, en welke andere websites deze woorden al gebruiken.

Er zijn allerlei tools voor trefwoordenonderzoek, die u ook gratis kunt gebruiken. Met Google Keyword Planner kunt u bijvoorbeeld zien hoeveel mensen zoeken op de zoekwoorden die u invoert, en hoeveel concurrentie er is van andere websites. Met deze resultaten kunt u uw eigen verkoop beter afstemmen.

Als u een trefwoord ziet met honderdduizenden zoekresultaten, is het natuurlijk verleidelijk om hier meteen mee aan de slag te gaan. Maar als er veel mensen naar zoeken, betekent het ook dat de concurrentie hier heviger zal zijn. De gulden middenweg zit hem in "long tail keywords": specifiekere zoektermen met minder concurrentie, zodat u uw eigen niche kunt opbouwen.

Een voorbeeld: "kattenvoer" geeft ongetwijfeld veel resultaten, maar waarschijnlijk leiden die naar gevestigde merken waar u misschien maar moeilijk tegenop kunt. Daarom moet u iets specifiekers aanbieden, zoals "biologisch kattenvoer". Vervolgens kunt u nog verder inzoomen, naar "biologisch kattenvoer voor katten met hartproblemen". De kunst is om ook weer niet zo specifiek te worden dat niemand op uw trefwoorden zoekt.

Ga in op de pijnpunten van uw klanten

Hoe zorgt u ervoor dat uw zoekwoorden precies het juiste evenwicht vinden tussen specifiek en relevant? Een eerste stap: speel met uw product in op de pijnpunten van uw klant. Door pijnpunten aan te pakken, voldoet u met uw product aan een onmiddellijke behoefte van uw doelgroep. Mensen krijgen het gevoel dat ze uw product nodig hebben, en dat is het beste uitgangspunt voor u als verkoper. Maar hoe vindt u dit soort artikelen?

Doe hetzelfde soort onderzoek dat u deed om uit te vinden wat voor artikelen mensen interessant vinden, maar let nu ook op de negatieve punten die ze bespreken. Lees productbeoordelingen op sites zoals Amazon en noteer wat voor problemen klanten hebben met hun artikelen. Onthoud dat pijnpunten niet altijd tastbaar moeten zijn – ook emotionele of mentale irritaties zijn van belang.

Als u in kaart heeft gebracht waar uw klanten steeds weer mee worstelen, kunt u de oplossingen voor die problemen verwerken in de zoekwoorden die u gebruikt. Als klanten bijvoorbeeld klagen over een artikel dat niet waterdicht is, kunt u benadrukken dat uw product wel waterdicht is. Zo komen uw artikelen naar voren als klanten online zoeken naar een oplossing voor hun probleem.

Nog een voordeel van deze aanpak: u ontdekt op welke punten klanten ontevreden zijn met het huidige productaanbod, zodat u meer inzicht krijgt in de niche die u wilt bedienen.

Speel in op passie

Een andere geweldige manier om uw niche op te bouwen, is door mensen aan te spreken die heel enthousiast zijn over een bepaald artikel of een bepaalde hobby. Klanten met zo'n passie besteden over het algemeen meer geld, en ze hebben ook sterkere gevoelens over bepaalde merken of winkels. Als u deze mensen weet te overtuigen dat uw producten de beste op de markt zijn, verovert u hiermee een trouwe klantenkring.

Denk bij passie niet alleen aan uw klanten, maar ook aan uzelf. Als u ontzettend enthousiast bent over uw eigen product, kan dit de verkoop enorm stimuleren. U kunt zich dan namelijk veel beter inleven in uw klanten, en mensen voelen aan dat u geen onoprechte verkooppraatjes houdt.

Speel in op trends

Ook met trendy artikelen kunt u een niche opbouwen. Vaak zijn dit nieuwe producten, waar een hype omheen is. Als u erin slaagt om zo'n trend te herkennen voordat anderen dat doen, is dat een enorme zakelijke kans.

Dankzij het internet en de vele tools voor digitale marketing is het makkelijker dan ooit om trends op het spoor te komen. Dit zijn een paar methoden die u kunt gebruiken om trends in de gaten te houden:

  • Volg Twitter, Facebook, Instagram en andere social media om te zien welke hashtags en items trending zijn. U kunt zelf door deze sites bladeren, of speciale tools instellen voor "social listening" om social media voor u te monitoren.

  • Google Trends: naast social media kunt u ook Google gebruiken om trends bij te houden. Door zoekresultaten te monitoren ziet u het direct als er ineens veel interesse is in een bepaald onderwerp.

  • Trend Hunter: dit is een van de grootste trendgemeenschappen op internet met een combinatie van data, kunstmatige intelligentie en beoordelingen van klanten, die worden gebruikt om trends in de markt te identificeren.

  • Reddit: deze site beschouwt zichzelf als voorpagina van internet en heeft een subreddit voor vrijwel ieder onderwerp dat u kunt bedenken. Vaak gaan de discussies in op de kleinste details, dus dat kan u veel interessante inzichten opleveren.

  • U kunt ook trends vinden door na te gaan welke producten het beste verkopen op websites als Amazon en Etsy. Blader door productcategorieën of bekijk de verschillende lijsten zoals 'best verkocht', 'meest gewild' en 'meest populair'.

Probeer om de rages te onderscheiden van de trends. Een rage is oppervlakkig en gaat ook snel weer voorbij. Zolang de rage duurt, zijn de verkoopkansen natuurlijk uitstekend. Maar zodra de interesse weer verdwijnt, moet u op zoek naar iets nieuws.

Trends gaan langer mee, omdat ze bestaande behoeften op een nieuwe manier bevredigen. Denk hierbij weer aan die pijnpunten: een artikel dat "trending" is, lost problemen van klanten op.

Verkoop meer dan alleen een artikel

Als u een verschil wilt maken met uw online verkoop, doe dan iets extra's voor uw klanten. Bied bijvoorbeeld niet alleen een product aan, maar ook een bijpassende service. Zo verdubbelt u ook uw kansen om geld te verdienen.

Hier ziet u een paar voorbeelden die producten en services combineren:

  • Een messenverkoper met een slijpservice

  • Een interieurontwerper die ook kunstwerken verkoopt

  • Een meubelleverancier die ook montageservice biedt

Met de combinatie van producten en diensten wordt u meer dan een winkel. Hoe meer uw klanten op u vertrouwen, des te groter het potentieel van uw bedrijf.

Producten voor uw online winkel inkopen of produceren

U weet waar uw verkoopkansen liggen en wat u online wilt verkopen. Nu is de vraag waar u uw producten vandaag kunt halen. Er zijn verschillende manieren om de artikelen voor uw online winkel in te kopen.

Maak uw artikelen zelf

Als u uw hobby wilt veranderen in een bijverdienste of in een fulltime beroep, is dit een ideale aanpak. Houd bij uw prijzen rekening met de inkoopkosten voor uw materiaal.

Als u uw producten zelf maakt, kan dit lastig worden wanneer uw bedrijf groeit. U heeft dan bijvoorbeeld meer medewerkers nodig om voldoende te produceren om te blijven voldoen aan de vraag.

U kunt uw producten ook laten maken. Hierbij besteedt u de productie uit aan een ander bedrijf. Als een lage prijs hierbij belangrijk is, zal de producent vaak in Azië gevestigd zijn, bijvoorbeeld in China, Taiwan of India. Hiervoor is het natuurlijk onmisbaar om een betrouwbare leverancier te vinden.

Artikelen inkopen via een groothandel

Als u goederen wilt verkopen en ze niet zelf wilt produceren, is inkoop bij een groothandelaar een goede optie. U heeft een vrijwel eindeloze keus uit merken en bedrijven om artikelen van te kopen, en u kunt zich volledig concentreren op de verkoop via uw online winkel.

Inkopen via de groothandel is een geweldige manier om artikelen te vinden om online te verkopen. Maar omdat zoveel andere winkels dit ook doen, krijgt u hierbij wel te maken met veel concurrentie. Daarnaast moet u de voorraad die u inkoopt op de een of andere manier beheren. Meestal betekent dit dat u een magazijn nodig heeft, of een andere vorm van opslag.

Dropshipping

Bij dropshipping zijn altijd twee partijen betrokken: de "dropshipper" en de "dropshipping partner".

Als ondernemer heeft u de rol van dropshipper. U neemt bestellingen in ontvangst en stuurt deze door naar uw dropshipping partner. Uw partner regelt alles rondom de levering van het product, inclusief verzending, opslag, verpakking en bezorging. Uw winst hangt af van het verschil tussen de productkosten – inclusief kosten voor transport en levering, en natuurlijk de inkoopkosten van het product – en de prijs die u er in uw winkel voor vraagt.

Niet alle bedrijven werken met dropshipping. Maar zo'n 20 tot 30% van de online retailers maakt gebruik van dropshipping, waaronder ook grote spelers als Amazon. Met dropshipping kunt u allerlei verschillende artikelen verkopen, net als bij inkoop via een groothandel. U betaalt uw producten echter niet vooraf, alleen als er een bestelling binnenkomt.

Dropshipping is de gemakkelijkste manier voor startende online winkels om een stukje van de markt te veroveren. U bent hierbij niet verantwoordelijk voor de technische of uitvoerende kant van het bedrijf, alleen voor de marketing. U kunt bedrijven vinden om mee samen te werken door ze rechtstreeks te benaderen, of in een zogeheten dropshipping-directory.

Samenvatting

Een succesvolle start in de online verkoop staat of valt met de juiste producten. Om te bepalen wat u aan wilt bieden, moet u dus op zoek naar uw eigen niche. Hiervoor moet u onderzoek doen naar uw product en uw doelgroep, en u kunt op social media en in forums volgen hoe mensen praten over de artikelen die ze gebruiken.

U kunt natuurlijk allerlei soorten producten verkopen: van klein tot groot, digitaal of fysiek, essentiële artikelen of luxegoederen. Er zijn verschillende opties om uw artikelen te verkrijgen. Wat u kiest, hangt ook weer af van het soort product dat u aan wilt bieden.

Als u bijvoorbeeld een meubelverkoper bent, is dropshipping waarschijnlijk de meest logische aanpak. Hoe groter en kwetsbaarder producten zijn, hoe moeilijker het wordt om ze correct te verzenden. Voor kleinere en goedkopere artikelen is inkoop via de groothandel een betere keus.

Als u met uw producten inspeelt op de passie van uw klanten, is het goed om zelfgemaakte of ambachtelijke artikelen te overwegen. Klanten die geld uitgeven aan hun passie zijn meestal erg kritisch en veeleisend, en ze waarderen ouderwets vakmanschap. Leg bij dit soort producten veel nadruk op de vaardigheden die nodig zijn om ze te maken, en de liefde voor het vak.

Wanneer u op zoek gaat naar producten om online te verkopen, kijk dan steeds of u een probleem oplost in uw niche. Als u daarin slaagt, wordt het veel gemakkelijker om klanten te vinden. Heeft u uw product(en) gevonden? Dan kunt u in enkele stappen uw online winkel opzetten en uw eerste klanten krijgen.

Max Elias