Inhoudsopgave

‘Click and collect’ gebruiken om uw bedrijf uit te breiden

Een webwinkel biedt veel voordelen. Een daarvan is de verscheidenheid aan bezorgopties waaruit u kunt kiezen om uw artikelen aan klanten te leveren. Neem bijvoorbeeld ‘Click and collect’, ook wel ‘afhalen in de winkel’ genoemd. Daarmee kunnen klanten de bestelling bij ophalen zodra deze klaar is.

‘Click and collect’ is een geweldige manier om uw bedrijf uit te breiden en klanten met u te laten communiceren –zelfs als ze online winkelen. Lokaal afhalen kan ook handiger zijn voor klanten, want ze kunnen deze ophalen zodra deze klaar is –en hoeven dus niet te wachten tot een bezorger ‘ergens vandaag’ arriveert.

Het model ‘Online kopen, ophalen in de winkel’ (BOPIS) is een bijzonder goede verzendoptie voor kleine bedrijven.

Wat is BOPIS en waarom is dit model goed?

Als u een klein bedrijf hebt, is BOPIS de moeite van het overwegen waard. Daarmee hebt u namelijk niet te maken met verzend- en bezorgkosten of de arbeidskosten van het gebruik van magazijnruimte. Ook de afwezigheid van verzendkosten is een verkoopargument: door af te halen in de winkel hoeven ze niets extra te betalen. Klanten kunnen BOPIS zelfs gebruiken om artikelen voor een bepaalde tijd te reserveren.

Het model maakt het voorraadbeheer ook eenvoudiger, want wanneer klanten binnen moeten komen om hun bestelling op te halen, is er geen verschil tussen de voorraad van uw webwinkel en winkel. U hoeft minder bij te houden en kunt alles regelen via één kassasysteem.

Misschien is het grootste voordeel van BOPIS nog wel dat het model meer klanten naar uw bedrijf trekt. Een nadeel van online winkelen is dat uw klanten u nooit persoonlijk zien of met u communiceren. Maar wanneer klanten hun bestellingen komen ophalen, hebt u de mogelijkheid om ze te verleiden met alle charme en attente service die ze missen wanneer ze online winkelen.

Een ander voordeel van klanten die uw winkel fysiek bezoeken, is dat iets anders in uw winkel hun aandacht kan trekken. Hoewel al uw artikelen online zichtbaar zijn, is de kans groter dat een fysiek bezoek extra aankopen oplevert omdat klanten uw artikelen kunnen zien, aanraken en inspecteren.

Wat hebt u nodig voor afhalen in de winkel?

Het is eenvoudig om uw bedrijf in te richten voor het afhalen van bestellingen in de winkel. Alles wat u nodig hebt is dit:

  • Een fysieke locatie: Idealiter is dit uw normale winkel, zodat klanten de kans krijgen om met u te praten. U kunt echter ook een bepaalde locatie (zoals een pakketophaalstation) als afhaalpunt gebruiken.

  • Een webwinkel: Hier plaatsen uw klanten in eerste instantie hun bestellingen om deze af te halen. U kunt er in slechts vijf minuten een maken met SumUp Webwinkel –zónder speciale training of technische expertise.

  • Realtime voorraad: U wilt dat de voorraad van uw winkel en webwinkel altijd hetzelfde is, zodat klanten altijd weten wat er op voorraad is en u nooit ‘Sorry’ hoeft te verkopen. Zorg daarom dat uw kassasysteem en webwinkel kunnen worden geïntegreerd. Zo kunt u updates van uw voorraad automatiseren wanneer er bestellingen worden geplaatst en nieuwe artikelen binnenkomen.

Afhalen in de winkel instellen met de SumUp Webwinkel

Met ons webwinkelplatform kunt u gemakkelijk uw verzendvoorkeuren aanpassen. U hoeft alleen maar het volgende te doen...

  • Open het tabblad 'Webwinkel' in de SumUp-app of op het dashboard (afhankelijk van of u een mobiel apparaat of een computer gebruikt).

  • Ga naar 'Instellingen' en selecteer 'Verzenden en afhalen'.

  • Klik op 'Afhaalmethode toevoegen' om uw klanten een locatie te bieden waar ze hun bestellingen kunnen afhalen. U kunt zo gedetailleerd zijn als u wilt met betrekking tot openingstijden, gemiddelde wachttijden en alles wat klanten volgens u over uw bedrijf moeten weten.

Zo kunt u het gemak van online winkelen combineren met het persoonlijke tintje van face-to-face service. Uw klanten én uw portemonnee zullen u dankbaar zijn.

Verbeter uw bedrijf met Webwinkel.

Kom meer te weten

Max Elias