Writing product descriptions that are easy to read and generate sales is an important part of setting up an online store.

Productbeschrijvingen schrijven die verkopen

Vind u het lastig om productbeschrijvingen te bedenken voor uw online winkel? Er komt veel kijken bij een pakkende productbeschrijving. U moet websitebezoekers de meest relevante en aantrekkelijke informatie over uw product bieden, zonder dat het gaat vervelen. 

En hoewel we het hebben over productbeschrijvingen , is het niet voldoende om uw product alleen maar te beschrijven. Met uw productomschrijving wilt u aantrekkelijk zijn voor mensen – en mensen werken anders dan zoekmachines. Met een paar trefwoorden overtuigt u niemand. Mensen willen weten of uw artikelen bij hen passen. Uw beschrijving moet dus hun voorstellingsvermogen activeren.

Gebruik de taal van uw klanten

Als u een productbeschrijving maakt, stel u dan voor dat u niet achter een computer zit, maar dat u in gesprek bent met een klant. Wat zou u uw klant vertellen? Die vraag helpt om de juiste woorden te vinden.

Reageert uw publiek op humor? Gebruik dan ook wat humor (goed gedoseerd). Welke woorden of zinnen gebruikt uw doelgroep veel? Probeer die te verwerken in uw beschrijving. En het allerbelangrijkste: spreek mensen rechtstreeks aan. Met "u" of "jij" (afhankelijk van uw product en uw doelgroep) wordt alles persoonlijker en herkenbaarder. 

Als u uw klanten kent, heeft u ook inzicht in hun beweegredenen en hun zorgen tijdens het winkelen. Wat willen ze dat uw product levert? Van welk probleem of welke ergernis willen ze bevrijd worden? Als u deze vragen beantwoordt in uw productbeschrijving, voorkomt u saaie algemeenheden waarmee u de aandacht verliest. 

Specifieke productbeschrijvingen verkopen beter

Wees specifiek en laat zien wat uw product bijzonder maakt. En beschrijf ook hoe het product vanuit uw winkel bij mensen thuis komt. Iedereen kan wel zeggen dat hun nieuwe gloeilampen of tennisschoenen 'met liefde zijn gemaakt' of 'de beste' zijn, maar kunnen ze dat ook bewijzen? 

Vertel websitebezoekers niet alleen dat uw producten geweldig zijn, maar laat ook alle kenmerken en functies zien (benadruk vooral de producteigenschappen die uw bezoekers waarschijnlijk belangrijk zullen vinden). Overtuig mensen dat uw producten op zichzelf al geweldig zijn. 

Levendige, kleurige beschrijvingen helpen hierbij – maar overdrijf het niet. Hieronder ziet u een voorbeeld van Zappos, een webwinkel voor schoenen die beroemd staat om zijn succes met online verkopen: 

  • De Angelfish geeft een vrouwelijke uitstraling aan de klassieke bootschoenstijl

  • Traditionele, met de hand genaaide constructie voor duurzaam comfort

  • Vlek- en waterafstotend leren bovenwerk voor stevigheid en langdurig gebruik

  • 360° vetersysteem met roestbestendige oogjes voor een pasvorm op maat

Met een formulering als 'waterafstotend' en 'handgenaaide constructie' suggereert deze beschrijving een kwaliteitsproduct, zonder het woord 'kwaliteitsproduct' uit te spellen. Vaak zoeken mensen ook juist op dit soort specifieke eigenschappen. Als u ze goed verwerkt in uw productbeschrijving, trekt dit dus websitebezoekers aan.

Vertel een verhaal met uw productbeschrijvingen

Het is goed voor de verkoop als klanten zich voorstellen hoe het zou zijn om uw product te gebruiken. Zorg ervoor dat u het gevoel schildert dat uw producten kunnen geven: verkoopt u gemak, ontspanning, een stoere uitstraling? Vertel websitebezoekers een verhaal over de ervaring die ze met uw product mogen verwachten.

U kunt ook verhalen vertellen over de mensen die uw producten maken. Wanneer klanten betrokken raken door een verhaal over de achtergrond van uw product, zijn ze ontvankelijker en minder kritisch. Dit zijn de punten die je wilt behandelen in een goed productverhaal: 

  • Wie heeft het product gemaakt?

  • Wat was de inspiratie om nou juist dit product te maken?

  • Wat is het productverhaal en welke uitdagingen waren er op weg van idee naar uitvoering?

  • Hoe is het product getest en geperfectioneerd? 

Ten slotte kunt u verhalen vertellen over andere mensen die uw artikelen hebben gekocht: de zogeheten testimonials of referenties. Mensen hebben vaak meer vertrouwen in een product als het al is gekocht en gebruikt door anderen. 

Schrijf productbeschrijvingen die makkelijk te volgen zijn

Een website die eenvoudig te navigeren is, biedt een betere ervaring voor de bezoekers. Zelfs als u alles goed hebt gedaan in uw beschrijvingen, kan een slechte gebruikersinterface bezoekers wegjagen, voordat ze de kans krijgen om een betalende klant te worden. 

Productbeschrijvingen moeten eenvoudig te volgen zijn als de klant op een natuurlijke manier naar beneden scrolt. U wilt mensen dus niet intimideren met enorme blokken tekst. Over het algemeen kunt u de volgende regels volgen: 

  • Gebruik pakkende koppen die nieuwsgierig maken

  • Gebruik opsommingstekens voor een betere leesbaarheid

  • Gebruik witruimtes

  • Gebruik een redelijk groot lettertype en schrijf in blokken van 2-3 zinnen

Als u al deze stappen volgt, krijgt uw webwinkel veel betere en pakkendere productbeschrijvingen, waar mensen zichzelf in herkennen. Dat verkoopt beter dan pagina's vol met overdreven teksten. Voorkom in ieder geval dat uw beschrijving droog en standaard klinken. Als u met passie schrijft over uw producten, komt dat ook aan bij uw klanten.

Wilt u dit uitproberen met een gratis SumUp Webwinkel? Dank kunt u eenvoudig een eigen webwinkel opzetten om aan de slag te gaan.

Maak een SumUp-profiel

Max Elias