Hoe richt u een besloten vennootschap (bv) op?

Als u besluit om een bv op te richten, is het van belang dat u weet wat u precies moet doen. Wij proberen u in dit artikel op weg te helpen door de belangrijkste stappen uit te leggen.

Begin nu met uw facturatie

Een bv is voor veel ondernemers een gunstige rechtsvorm, waarvan het grote voordeel is dat u een beperkte aansprakelijkheid hebt. Dat houdt in dat u als ondernemer niet persoonlijk verantwoordelijk wordt gehouden voor de schulden van de onderneming.

Welke stappen doorloopt u?

Het is sinds de wetswijziging van 2012 aanzienlijk makkelijker geworden een bv op te richten, voorheen was het noodzakelijk om de bv met een startkapitaal €18.000,- te beginnen, dit bedrag werd noodzakelijk geacht om eventuele schulden af te betalen. Tegenwoordig kunt u echter al een zogeheten flex-bv oprichten met een startkapitaal van €0,10.

Heeft u besloten om een bv op te richten? Fantastisch! We helpen u graag op weg met dit simpele stappenplan:

Stap 1: Verzin een naam

Het is natuurlijk belangrijk om een goede naam voor uw onderneming te bedenken, u wilt hierbij zorgen dat u een leuke naam verzint die ook de werkzaamheden van uw bedrijf uitdraagt. Voordat u uw creativiteit op uw bedrijfsnaam loslaat, moet u wel rekening houden met een aantal regels:

Het is van belang dat u een unieke bedrijfsnaam bedenkt, uw bedrijfsnaam mag bijvoorbeeld niet voor verwarring met bestaande bedrijven zorgen. U moet daarom binnen uw handelsgebied een unieke naam hebben, als uw stad nog geen bakker Jansen heeft, mag u deze naam dus gebruiken ondanks dat deze naam ergens anders in Nederland voorkomt. U kunt gemakkelijk in het handelsregister van de KvK opzoeken of een bedrijf al bestaat.

Een ander belangrijk punt is dat u zich niet anders voor mag doen dan u bent, als uw naam Klaassen is en u zelfstandig architect bent, is het niet de bedoeling dat u uw onderneming ICT Jansen en partners noemt.

Stap 2: Ga naar de notaris

Het is Nederland bij het oprichten van een bv verplicht naar de notaris te gaan. De notaris doet allereerst onderzoek naar de legitimiteit van de oprichting van de bv, hij gaat hierbij na of de oprichters een bv op mogen richten en hij controleert of er zich verdachte zaken afspelen, het is de taak van de notaris om eventuele fraude- of oplichtingszaken te voorkomen.

Als de notaris oordeelt dat alles in orde is, begeleidt hij de rest van het proces. Hij stelt hierbij de oprichtingsakte op, waarin zaken zoals het aandelenkapitaal, de bevoegdheden van het bestuur en de manier waarop bestuurders ontslagen of benoemd worden beschreven staan.

De kosten voor het opstellen van een oprichtingsakte verschillen per notaris, maar u moet er rekening mee houden dat dit u tussen €250,- en €1100,- zal kosten.

Stap 3: Stort het startkapitaal

Als u eenmaal over uw oprichtingsakte beschikt, kunt u het startkapitaal in uw onderneming storten. Zoals we eerder noemden hoeft dit slechts €0,10 te zijn, maar u kunt natuurlijk ook met een hoger startkapitaal beginnen.

Stap 4: Registreer uw bv bij de KvK

De laatste stap in de oprichting van uw bv, is dat u zich inschrijft bij de KvK. Deze laatste stap is waarschijnlijk de simpelste stap van de oprichting van uw bv. U moet 3 formulieren invullen via de site van de KvK, de KvK brengt hiervoor €50,- in rekening.

De gemiddelde verwerkingstijd van de KvK is tussen de 24 en 36 uur, hierna staat uw bv ingeschreven en kunt u aan de slag!