Btw-identificatienummer – Wat is het btw-id?

Het btw-identificatienummer, in het kort ook wel btw-id genoemd, is een identificatienummer dat elke ondernemer voor de inkomstenbelasting toegewezen krijgt.

Verstuur nu uw eerste factuur!

Het btw-identificatienummer is de vervanger van het oude btw-nummer (nu het omzetbelastingnummer), het nieuwe btw-id bestaat uit privacyoverwegingen niet langer uit het BSN of RSIN, in plaats daarvan is het btw-id opgebouwd uit:

  • De landcode NL

  • 9 (willekeurige) cijfers

  • De letter ‘B’

  • Een controlegetal van 2 cijfers

Een voorbeeld van een btw-identificatienummer is dus “NL321654987B01”

Wie heeft een btw-identificatienummer nodig?

Elke ondernemer die in Nederland btw-plichtig is, krijgt na inschrijving bij de Kamer van Koophandel automatisch een btw-identificatienummer toegewezen, u hoeft dus niet apart een btw-id aan te vragen.

Een onderneming is btw-plichtig als deze over de verkoop van goederen en/ of diensten btw moet heffen en afdragen aan de Belastingdienst.

Wanneer gebruikt u een btw-identificatienummer?

U gebruikt het btw-id niet als identificatienummer wanneer u contact opneemt met de belasting, daar gebruikt u namelijk uw omzetbelastingnummer (uw oude btw-nr) voor. Het btw-id is bedoeld voor uw externe communicatie en wordt onder andere in de volgende situaties gebruikt:

Btw heffen over uw omzet

Zonder btw-identificatienummer mag u als ondernemer geen btw heffen over uw omzet, en kunt u dus niet op een wettige manier producten en/of diensten verkopen. U moet dan ook altijd het btw-id vermelden op facturen, offertes, creditnota’s en op uw website als u ook online verkoopt.

Als u iets “business to business” (b2b) verkoopt, zal uw klant geen factuur zonder btw-id willen betalen aangezien het dan voor deze klant onmogelijk is de btw terug te vragen.

Btw verleggen in de EU

Als u met andere EU-landen zakendoet is uw btw-identificatienummer ook van groot belang. Als u de btw wilt verleggen of als de btw naar uw onderneming verlegd dient te worden moet de btw-id van beide bedrijven op de factuur vermeld worden. Het is altijd verstandig om de btw-id van de buitenlandse partij te controleren.

U kunt hierover meer lezen in ons artikel over het factureren aan buitenlandse klanten.

Wat is het verschil tussen het btw-identificatienummer en het btw-nummer?

De termen btw-identificatienummer en btw-nummer worden vaak door elkaar gehaald en dat is niet gek aangezien het btw-id het btw-nr in 2020 vervangen heeft, daarom wordt er nog wel eens over het btw-nr gesproken terwijl eigenlijk het btw-id bedoeld wordt.

Het format van het oude btw-nummer wordt nu het omzetbelastingnummer genoemd en wordt nog gebruikt voor de communicatie met de Belastingdienst.

Uw btw-identificatienummer en SumUp Facturen

Zodra u met SumUp aan de slag gaat voegt u uw btw-id toe via “Instellingen” > “Bedrijf”, vervolgens kunt u naast uw overige bedrijfsinformatie uw btw-id toevoegen.

Uw btw-id wordt vanaf nu automatisch weergegeven op alle facturen en offertes die u met SumUp maakt, zo zorgt u ervoor dat u altijd aan de wettelijke voorschriften voldoet!