De ins & outs van het pinnen voor ondernemers

Meer gemak en meer omzet dankzij pinbetalingen.

Pinapparaten bekijken

In dit artikel zetten we de ins & outs over het pinnen op een rijtje voor ondernemers:

  • Wat zijn de voordelen voor ondernemers als klanten meer pinnen?

  • Hoe kunnen ondernemers meer omzet behalen met pinbetalingen?

  • Hoe kunt u klanten aanmoedigen om meer te pinnen?

  • Wat zijn de voordelen van SumUp?


Voor ondernemers is pinnen onmisbaar

Nederlandse consumenten pinnen graag en veel. En ze pinnen ieder jaar meer: in 2020 werd voor 116 miljard euro gepind in Nederland, ruim 8% meer dan in het jaar ervoor. Als ondernemer kunt u er dus niet omheen: u moet pinbetalingen aannemen. Gelukkig heeft het voor ondernemers vooral voordelen als klanten meer pinnen: het is goed voor de omzet, het werkt efficiënter en veiliger dan contant geld, en pinnen verhoogt de klanttevredenheid.

Ten eerste geven klanten die pinnen geven vaak net iets meer uit. Tenslotte hebben ze altijd genoeg geld bij zich om spontaan nog iets extra’s te kopen. Hier kunt u als ondernemer goed op inspelen, bijvoorbeeld door bijpassende producten bij een aanschaf te suggereren. Denk aan de kapper die na het wassen, knippen en föhnen ook die fijne shampoo verkoopt die zo lekker ruikt. Of aan de gespecialiseerde koffiezaak die zijn speciale dark roast ook voor thuis verkoopt aan de liefhebbers. Ook in uw bedrijf zijn er vast wel mogelijkheden om uw klanten nog net even iets extra’s aan te bieden. 

Ook als het gaat om uw uitgaven, is het gunstig als klanten pinnen. Ten eerste gaat het afrekenen sneller als mensen pinnen, dan wanneer ze contant betalen. Maar ook na het afrekenen zelf bent u minder tijd kwijt aan het beheer van uw betalingen. Het kost namelijk al snel aardig wat tijd en geld om met contant geld te werken: kas opmaken, transacties boeken, stortingen plannen, wisselgeld regelen... het is allemaal extra werk, dat veel kleine ondernemers bovendien niet goed kunnen uitbesteden aan personeel. Als meer klanten pinnen, heeft u minder werk en kunt u aan het einde van de dag eerder naar huis

Minder contanten = minder risico

Niet onbelangrijk: pinnen verhoogt de veiligheid van uw bedrijf. Als uw klanten vaker pinnen, heeft u minder risico op diefstal. Voor  criminelen is er immers simpelweg minder te halen. Natuurlijk is ook een poging tot diefstal al vervelend genoeg, dus ontmoedig overvallers preventief door goed duidelijk te maken dat u geen contant geld heeft. Via de Betaalvereniging Nederland kunt u bijvoorbeeld kassaladestickers bestellen om overvallers te ontmoedigen, of raamstickers die aangeven dat u alleen pinbetalingen accepteert. De stickers zijn gratis, dus als u bijvoorbeeld maaltijden aan huis bezorgt kunt u ze eenvoudig voor al uw voertuigen bestellen.

Maar misschien nog wel het allerbelangrijkste voordeel: pinnen is goed voor de klanttevredenheid. Nederlandse klanten willen simpelweg erg graag digitaal afrekenen. Voor u als ondernemer is dit goed nieuws, want dit is een klantwens die u gemakkelijk kunt vervullen – bijvoorbeeld met de pinapparaten van SumUp. Aan de ene kant werkt pinnen sneller dan contant betalen, dus uw volgende klant is eerder aan de beurt. En aan de andere kant hoeft u geen geld te tellen en te wisselen als uw klanten pinnen, dus u kunt klanten uw volledige aandacht geven. Dat maakt pinnen ideaal voor klanten die snel verder willen met hun dag, en tegelijkertijd ook voor klanten die graag nog een praatje maken bij het afrekenen. 

Onze tip: ga na wat voor klanten u heeft, en hoe u het moment van betalen kunt gebruiken om extra klanttevredenheid te creëren. Een klant die tevreden de deur uitgaat, zal uw bedrijf graag weer aanbevelen bij anderen.

Tips voor ondernemers om meer omzet te halen met pinbetalingen

Als ondernemer kunt u de voordelen van pinbetalingen op verschillende manieren gebruiken om uw omzet te verhogen. 

Ten eerste kunt u extra producten suggereren, die op de één of andere manier passen bij de oorspronkelijke aankoop. Als u goed nadenkt wat u uw klanten aanbiedt, ziet u vast een paar logische combinaties die uw assortiment aanvullen: luxe toastjes voor bij de ambachtelijke kaas, een impregneerspray bij een paar schoenen, of een flesje plantenvoeding  bij een tropische kamerplant. Het lijkt misschien niet de moeite waard omdat lang niet iedere klant ja zal zeggen, maar de extra omzet kan toch aardig oplopen. Pas alleen wel op dat u nooit opdringerig wordt: u wilt klanten het gevoel geven dat u behulpzaam met ze meedenkt, niet dat u per se meer wilt verkopen.

Ten tweede staan klanten die pinnen ook meer open voor impulsaankopen. U kunt daar handig op inspelen door actieproducten aan te bieden bij de kassa, of producten waarop u net iets meer marge verdient. Voor bijzondere dagen als Sinterklaas, kerstmis, Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag bieden veel bedrijven bijvoorbeeld kant-en-klaar ingepakte geschenken aan. Voor sommige klanten is dit een ideale oplossing voor hun probleem: ze hebben nog geen cadeautje en misschien ook niet zoveel tijd om iets te zoeken. Een luxe koffiepakket of een feestelijk verpakte voucher voor een verwenbehandeling is dan een uitkomst. En omdat ze toch kunnen pinnen, hoeven ze ook niet lang na te denken over hun aanschaf.

Tot slot kunt u het pinnen ook indirect gebruiken om meer omzet te behalen: door uw klanten bij het afrekenen een goede laatste indruk te geven. Het kost veel moeite om een goede reputatie op te bouwen, en alle punten moeten kloppen. Natuurlijk moet uw product of uw dienst in orde zijn, maar klanten hechten ook veel waarde aan goede service. Het afrekenen is vaak het laatste klantencontact, dus dat is een belangrijk onderdeel van uw service. Zorg er dus sowieso voor dat klanten makkelijk kunnen pinnen. En als dat bij uw doelgroep past: neem de tijd om mensen bij het pinnen wat aandacht te geven. De “kletskassa’s” van de Jumbo zijn natuurlijk beroemd, maar ook als kleine ondernemer kunt u het moment van afrekenen op deze manier gebruiken om klanten aan u te binden.

Promotie voor het pinnen

Dat mensen in Nederland zoveel pinnen, is geen toeval. De zogeheten “betaaldienstverleners” – bedrijven die diensten aanbieden om het betaalverkeer in goede banen te leiden – werken samen in de Betaalvereniging Nederland om het betaalverkeer veilig en betrouwbaar te houden.  Door de jaren heen heeft deze brancheorganisatie verschillende campagnes gehouden om pinnen bij consumenten te stimuleren. Ongetwijfeld klinken de oudere slogans nog bekend: “Pinnen? Ja graag” of “Klein bedrag – pinnen mag”.  Momenteel richten de campagnes zich op contactloos pinnen, met “Contactloos betalen, ’t is zo gepiept” en “Mobiel aftikken, altijd easy”. 

Als ondernemer kunt u ook in uw eigen winkel gebruik maken van de gratis promotiematerialen om uw klanten te laten weten dat ze bij u kunnen pinnen. Met stickers, hangborden en andere materialen kunt u uw klanten uitnodigen om contactloos te betalen, of bijvoorbeeld direct bij de ingang laten weten dat mensen bij u alleen kunnen pinnen. Werkt u in een grensgebied of ontvangt u veel toeristen? De stickers met “hier alleen pinnen” zijn ook kant-en-klaar in het Frans, Duits en Engels beschikbaar. 

Klanten laten pinnen met SumUp

SumUp maakt het makkelijk om pinbetalingen te accepteren. Onze mobiele pinapparaten hebben een gebruiksvriendelijk, elegant design en ze accepteren natuurlijk ook contactloze betalingen en creditcardbetalingen. Uw klanten hoeven niet naar de kassa te komen om te pinnen, want al onze pinapparaten werken handig draadloos.

De registratie is zo gebeurd, en u heeft geen technische kennis nodig om uw pinapparaat te configureren. Bovendien kunt u uw pinapparaat koppelen met een gratis SumUp Bedrijfsrekening, zodat u uw geld direct ter beschikking heeft.

De pinapparaten van SumUp werken overal waar u werkt: natuurlijk in de winkel, maar ook op de markt, bij uw klanten thuis, op een buitenlands festival of bij een beurs. Uw klanten kunnen overal flexibel afrekenen, en u kunt na het werk veilig naar huis zonder grote hoeveelheden geld op zak.

Het belangrijkste voordeel van SumUp: u heeft geen vaste kosten. U betaalt alleen transactiekosten als u iets verkoopt. Verder heeft u geen abonnement, geen automatische afboekingen en geen gedoe.

Kortom: SumUp maakt pinnen makkelijk – voor uw klanten, en ook voor u.

Hebt u nog vragen? Wij hebben de antwoorden

SumUp biedt u de beste oplossing voor het accepteren van pin- en creditcardbetalingen

Leer meer

Met SumUp accepteert u snel en eenvoudig (contactloze) pin- en creditcardbetalingen met uw smartphone of tablet.